Depressie komt vaker voor dan je denkt. En nee, je bent zeker niet de enige. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer één op de vijf mensen ooit met een depressie te maken krijgt. Het is daarmee één van de meest voorkomende psychische problemen in Nederland.

Het is normaal dat je periodes hebt waarin jij je somber en moe voelt. Dit hoeft niet meteen te betekenen dat je een depressie hebt. Maar als deze periodes vaker voor gaan komen en je er weken last van gaat krijgen, dan kan er meer aan de hand zijn.

Depressie is o.a. een onderdrukking van emoties die je lange tijd niet hebt toegelaten en/of niet wil voelen. Hierdoor kun jij je langere tijd somber voelen en heb je vaak nergens zin in. Je voelt je moe, onrustig, schuldig en waardeloos.

Hieronder benoem ik 7 manieren om depressie te voorkomen

• Leef in het nu

Mensen met depressies leven vaak in het verleden. Van daaruit kijken ze naar het heden, wat heel veel onrust met zich meebrengt. Doordat ze in het verleden blijven hangen nemen ze al hun angsten en gebeurtenissen mee in de situatie van nu. Terwijl de situatie van nu heel anders kan uitpakken. 

Het is belangrijk om je meer te richten op wat er vandaag de dag belangrijk voor je is. Structuur op de dag kan hierbij helpen. Elke dag om dezelfde tijd op staan, ontbijten en bijvoorbeeld tien minuten bewegen kan al helpen om in het nu te zijn en je gevoel van waarde omhoog te tillen.

• Laat je emoties vrij

Mensen met een depressie vinden het vaak moeilijk om hun emoties te uiten of te voelen. Het is belangrijk om daarom ook bewuster stil te staan in het moment wat je voelt en ervaart. Een Body scan meditatie kan je daar bijvoorbeeld bij helpen om zo meer bij je gevoelens te komen.

Uit je emoties als je die ervaart, zowel blijdschap als verdriet, zowel boosheid als angst. Zo worden ze niet opgekropt en weggestopt in de cellen van je lichaam.

• Doe dingen die je leuk vindt

Het klinkt zo simpel, maar toch zijn er veel mensen die hier niet genoeg bij stilstaan. Want hoeveel dingen op de dag geven jou energie?

Minimaal 80% van de dingen die je doet op een dag zouden je energie moeten geven. Er zijn altijd mindere momenten op een dag, maar waar haal jij voldoening uit? Als je dat helder hebt voor jezelf kun je veel meer energie en positiviteit uit de dag halen.

Stel een doel voor jezelf om naar toe te werken dan zul je zien dat je energie zal toenemen.

• Actief zijn

Beweging zorgt ervoor dat bepaalde neurotransmitters toenemen, zoals dopamine, serotine en endorfine.

Endorfine staat bekend als het snelst werkende anti-stress hormoon. Het zorgt ervoor dat jij je weer lekker in je vel gaat voelen en je weer fit voelt.

Kies een sport uit die je fijn vindt om te doen, zo houd je het langer vol. Doe het desnoods samen met iemand die je kan stimuleren om tot actie te komen. 

• Durf naar jezelf te kijken

Daar bedoel ik mee dat het goed is om meer zelf inzicht te creëren. Wat zijn je goede kanten en wat zijn je minder goede kanten? Ken jij jezelf echt in wie je bent? Weet wat je nodig hebt en accepteer jij jezelf zoals je bent? Ook de minder goede kanten van jezelf.

Als jij dit volledig zonder oordeel kan respecteren van jezelf, zul je zien dat je ook lekkerder in je vel gaat zitten, meer zelfvertrouwen krijgt en weet wat je kunt doen om dingen te veranderen als je dat graag zou willen.

• Praat erover

Niets is zo helend als contact en communicatie.

Als jij je gevoelens kunt benoemen naar de ander toe zal dit heel bevrijdend werken. In contact zijn met anderen geeft je het gevoel dat je ertoe doet, dat je er niet alleen voor staat en dat er warmte en liefde om je heen is.

Door je emoties te uiten versterk je de verbinding en dit zorgt voor een gevoel van erkenning, begrip en gezien worden. Allemaal ingrediënten om je goed te voelen.

• Schakel op tijd hulp in

Vraag hulp aan de mensen om je heen als het even niet meer gaat.

Neem ruimte voor jezelf en geef toe aan wat je voelt en ervaart. Ontvang de hulp en zorg goed voor jezelf in wat jij nodig hebt.

Mocht het toch zo zijn dat dit alles niet helpend is, schakel dan professionele hulp in, zodat jij weer dat licht vindt aan het einde van de tunnel.

Heb jij situaties waarin jij vastloopt? En wil je hierin meer inzicht krijgen?

Boek dan vrijblijvend een Reading van 30 Minuten,
normaal €50,- NU eenmalig voor slechts €29,-
(incl. btw).

Zet een mooie stap naar meer zelfliefde en vertrouwen. Tijdens deze Reading tunen we in op de kern van jouw probleem en kijken we naar wat ik eventueel voor jou kan betekenen.